Κυριακή, 3 Μαΐου 2009

Πανελλήνιες Εξετάσεις....ως πότε;

Ηράκλειο,3/5/2009


Σε λίγες μέρες ανοίγει η αυλαία των Πανελληνίων Εξετάσεων, για χιλιάδες υποψηφίους μαθητές και τις οικογένειες τους. Μια χρονιά κούρασης και άγχους για τους μαθητές της Γ Λυκείου στα Ενιαία Λύκεια και τα ΕΠΑΛ, φτάνει στο τέλος της. Αξίζει τον κόπο να γράψει κανείς κάτι για αυτά τα παιδιά, καθώς και για την τελευταία χρονιά που κρίνει την ζωή τους.

Σκιαγραφώντας την καθημερινότητα του μαθητή Γ Λυκείου διαπιστώνεις ένα σκληρά εργαζόμενο νέο. Ένα νέο που την ηλικία των 17 τρέχει και δεν φτάνει, για μια θέση σε “κάποιο” ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Καθημερινότητα σκληρή και ασφυκτικά περιορισμένη αφού το σχολείο και το φροντιστήριο είναι το “δεύτερο σπίτι” για τους μαθητές. Η μέρα ξεκινά από το πρωί σε ένα Δημόσιο Σχολείο που ο ρόλος του είναι δευτερεύον τις περισσότερες φορές αφού έχει γίνει “αγγαρία” για μια μεγάλη πλειοψηφία μαθητών. Ο λόγος βέβαια είναι ότι υπάρχει το πρωτεύον φροντιστήριο και πολλές φορές και τα “Ιδιαίτερα” μαθήματα. Άλλωστε πολύ πριν την έναρξη των εξετάσεων οι σχολικές αίθουσες ερημώνουν για να αφήσουν την θέση τους στους “φροντιστές” που ξέρουν “καλά” την δουλειά τους.

Το φροντιστήριο λοιπόν από την άλλη πλευρά σε “δεσπόζουσα” θέση για τον υποψήφιο. Τα μαθήματα ξεκινούν αμέσως μετά το τέλος του σχολείου. Οι μαθητές περνούν ένα “ευχάριστο” απόγευμα ακούγοντας ξανά και ξανά τα ίδια πράγματα μέχρι να τα “αποτυπώσουν” στο μυαλό τους. Στόχος η επιτυχία στις εξετάσεις. Το κέρδος πολλαπλό, το φροντιστήριο αυξάνει την επιρροή του από τα καλά αποτελέσματα, ο μαθητής μπαίνει “κάπου”, οι γονείς καμαρώνουν όλο ευτυχία, οι χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί απασχολούνται και το σύστημα αυτοσυντηρείται, καθώς ΟΛΟΙ είναι ευχαριστημένοι.

Βέβαια όλα αυτά τα χρόνια όλοι μιλάμε και ισχυριζόμαστε ότι στην χώρα μας υπάρχει Δημόσια Δωρεάν Παιδεία. Αλλά είναι τόσο Δωρεάν που η εισαγωγή ενός μαθητή σε “ένα”
Πανεπιστήμιο η ΤΕΙ μπορεί να στοιχίσει μια περιουσία. Περιουσία που ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων δεν έχει. Κάποιες οικογένειες φτάνουν και στον δανεισμό για να δουν τα παΐδια τους φοιτητές σε “κάποιο” ίδρυμα.

“Κάποιο” ίδρυμα, “ένα” ίδρυμα, είναι φράσεις που χρησιμοποίησα. Δυστυχώς η ελληνική πραγματικότητα και το εκπαιδευτικό μας σύστημα απλά αυτό θέλουν μια θέση σε “κάποιο” ίδρυμα σε “κάποιο” Τμήμα, σε “κάποια” Σχολή για “κάποιο” Πτυχίο...Απλά να μπεις “κάπου”. Καμία συζήτηση για τις δεξιότητες καθώς και την κλίση του μαθητή. Καμία συζήτηση για την επαγγελματική αποκατάσταση του στο μέλλον παρά την μόνη λύση για μια “θέση στο Δημόσιο”.

Και που φτάνουμε. Μια σκληρή και πανάκριβη διαδρομή προετοιμασίας για τις Πανελλήνιες εξετάσεις καταλήγει σε ένα νέο αδιέξοδο για μια μεγάλη πλειοψηφία των επιτυχόντων εισακτέων, αλλά και αποτυχόντων. Από την μια οι επιτυχόντες πολλές φορές αναρωτιούνται αν έκαναν την σωστή επιλογή τελικά, και από την άλλη μεριά οι αποτυχόντες ψάχνουν “εναλλακτικές” που είναι είτε η Ιδιωτική Ανώτατη Εκπαίδευση ή η επανεξέταση σε ένα χρόνο.

Είναι σαφές για όλους και ευτυχώς είναι σαφές και για τα πολιτικά κόμματα ότι το σύστημα μας πάσχει. Είναι όμως ασαφές αν υπάρχει σήμερα η πολιτική βούληση για μεγάλες ΑΛΛΑΓΕΣ στο κρίσιμο ζήτημα της Εκπαίδευσης. Αλλαγές που ξεκινούν από την βάση του συστήματος, διαμορφώνοντας ένα νέο πλαίσιο για την κατεύθυνση των νέων μας. Πλαίσιο που βάζει γερά θεμέλια αναπτύσσοντας την κριτική σκέψη και την προσωπικότητα των μαθητών, κάνοντας το σχολείο δημιουργικό και όχι ασφυκτικό.

Ας ελπίσουμε ότι οι φετινές Πανελλήνιες εξετάσεις θα είναι η απαρχή του επίλογου αυτού του συστήματος. Ας ελπίσουμε ότι θα έρθει σύντομα μια νέα μεγάλη ουσιαστική και μόνιμη μεταρρύθμιση εκ βάθρον που θα σέβεται τον μαθητή και την οικογένεια του. Μιας ριζοσπαστικής μεταρρύθμισης με στόχο την Δημόσια ,Δωρεάν, ποιοτική και Ανοιχτή Παιδεία.

10 σχόλια:

  1. Όλα αυτά τα προβλήματα θα λυθούν οριστικά με την πλήρη αναγνώριση των κολλεγίων και των ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Τότε θα απολαύσετε τους ΣΤΑΥΛΟΥΣ που όλοι εσείς ονομάζετε "δημόσια και δωρεάν Πανεπιστήμια".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Den katalavainw to sxolio sas. Profanos kai h idiwtikopoihsh thw Paideias den einai h lush. Alla kanenas den isxyrizete oti to Dhmosio Panepisthmio Shmera einai kai sthn kaluterh katastash. Alla den mporw na dextw kai ton oro "staylos" gia ena panepisthmio sto opoio yparxoun akoma anthrwpoi pou agwnizonte kathimerina gia thn anavathmhsh tou.
    H lush einai h ependysh sthn paideia. Ependysh oxi mono me aykshsh xrhmatodothshs alla me allagh nootropias kai nea kateythinsh sthn ekpaideysh

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΧΑΜΕΝΑ ΧΡΗΜΑΤΑ, τα οποία δεν μας περισσεύουν. Η χρηματοδότηση είναι σχεδόν αρκετή.Να γίνει αυστηρός έλεγχος για το πού πάνε τα χρήματα του (αγρίως) φορολογουμένου Έλληνα οι δε παραβάτες να τιμωρούνται ΑΜΕΣΑ.

    Θέλει και η Πάντειος αύξηση στην χρηματοδότηση, ε? Πού είναι αυτός ο "Πρύτανης", σαπίζει ακόμα ή την κοπάνησε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Profanos kai den mporei na yparxei xrhmatodothsh xwris elenxo kai aksiologhsh twn idrymatwn. Alla aksiologhsh me ti kritiria kai me ti orous? Aksiologhsh me akadhmaika kritiria h aksiologhsh me kritiria twn agorwn.
    H syzhthsh gia thn anwtath ekpaideysh ofeilei na exei kapoies vasikes arxes opws aytonomia twn AEI - Diafaneia - Aksiologhsh - Dhmokratikes diadikasies..

    H aykshsh ths xrhmatodothshs den tha eixe nohma ws aneksarthto symvan apo ta parapanw zhthmata

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αξιολόγηση προφανώς όπως συμβαίνει και στον προηγμένο δυτικό κόσμο. Με ακαδημαϊκά και κριτήρια της αγοράς. Το Πανεπιστήμιο είναι μέρος της κοινωνίας και οι απόφοιτοι εκτός από επιστήμονες θα είναι και εργαζόμενοι-επιχειρηματίες κλπ.

    Τι ακριβώς εννοείτε "δημοκρατικά"? Να γίνονται καταλήψεις επειδή το αποφάσισε η ΔΑΠ ΠΑΣΚ ΕΑΑΚ κλπ?

    Σε ποιό μέρος του κόσμου γίνεται αυτό?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. To akadhmaiko - agoraio einai ena apo ta pio sovara zhthmata gia thn epistmh. Mporw na dextw oti prepei na yparxei syndesh me thn agora ergasias twn apofoitwn. Alla den mporw na dextw oti mia etairia mporei na valei kritiria leitourgias se ena programma spoudwn h se ena ereynitiko programma vasikhs ereynas.

    H idwtikh protovoulia kai xrhmatodothsh einai anagkaia alla me orous kai kanones pou vazei to kratos me thesmiko plaisio prostasias thw "akadhmaikothtas"

    O oros Dhmokratikh leitourgia afora olh thn koinothta (dep, foithtes, upallhlous klp). Shmainei sullogikes apofaseis pou proupothetoun anoikto dhmosio dialogo me olous tous emplekpomenous sthn anaptyksh enos Panepisthmiou.

    H katalhpsh einai ena meso agwna kai einai enas tropos kinhtopoihshs tvn Foithtwn. Diaxronikai kai istorika efere nikes kai apotelesmata gia to kalo tou Panepisthmiou. Kapoies fores eixan entelws alla apotelesmata. Alla den nomizw oti exei nohma h syzhthsh gia thn katalhpsh.

    Exei nohma h syzhthsh gia thn eyresh tropwn suglishs kai sunapofashs mesa sta Panepisthmia mas

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Οι φοιτητές θα συνααποφασίζουν για κατι που πληρώνω εγώ?

    Ωραία λοιπόν και η αστυνομία θα συναποφασίζει (ΜΑΤ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΑΝΤΙΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΗ)αν και εφόσον θα είναι ανοικτά τα στυνομικά τμήματα, οι γιατροί θα συναποφασίζουν για το αν θα εισαχθείς σε νοσοκομείο ή θα είναι κλειστό, κλπ.

    Άκου να δεις αγαπητέ Μιχάλη, αυτά που ξέρατε (80's) ξεχάστε τα. Αλλιώς σε λίγο θα μας περάσει και η Αλβανία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Sevomai to dikaiwma kathenws na exei thn apopsh tou akoma kai an einai akraia...

    Profanos kai oi foithtes plhrwnoun kai aytoi kai oi oikogenies, den einai apokleistika diko sas pronomio.

    Epishs nomizw oti einai akurh h syndesh twn Panepisthmiwn me astynomika Tmhmata kai Nosokomeia. Sxedwn asteia.

    Oso gia thn alvania kai to 1980 den exw kati na pw. Pali einai thema antilhpsewn .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μιχαλη,

    δεν είμαστε Σοβιετική "δημοκρατία". Προφανώς πληρώνουν, αλλά πληρώνω και εγώ.

    Και αφού πληρώνω, ΑΠΑΙΤΩ από το κράτος να μην σπαταλά τους φόρους μου.

    Ειδάλλως, δεν πληρώνω. So simple.

    Tελικά μάθαμε τίποτα για τους "δημοκρατικούς" και "συλλογικούς" καθηγητές και διοικητικούς της Παντείου με τις Πόρσε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Nomizw oti h syzhthsh den einai kai toso apodwtikh kathws exete megalh prokatalhpsh kai den mporw na kanw dialogo upo aytes tis synthikes...

    ΑπάντησηΔιαγραφή