Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2009

Διάλογος για την Παιδεία...Τρίκ ή ουσία;

Φίλες και φίλοι,

με χαρά παρατηρούμε την τελευταία εβδομάδα, την προσπάθεια του νέου Υπουργού Παιδείας για ένα νέο εθνικό διάλογο για την παιδεία. Τις πόρτες του Υπουργείου Παιδείας περνάν τις τελευταίες μέρες καθηγητές Πανεπιστημίου, Πρυτάνεις, Σύμβουλοι ακόμα και η πρώην Υπουργός Παιδείας κ. Γιαννάκου. Οι συζητήσεις και τα δημοσιογραφικά σενάρια πολλά για τη νέα μεταρρύθμιση και το εξεταστικό.
Άραγε είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση κάνει “διάλογο”; ΟΧΙ βέβαια ο διάλογος για την Νέα Δημοκρατία αποτελεί σύνθημα, άσχετα βέβαια από την ποιότητα του διαλόγου αυτού. Διάλογο έκανε και η κ. Γιαννάκου για την μεταρρύθμιση στα Πανεπιστήμια, Διάλογο έκανε και ο κ. Στυλιανίδης για τις αλλαγές στις Μεταπτυχιακές σπουδές και την έρευνα, Διάλογο έκανε και η κ. Πετραλιά για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση. Είναι γνωστό σε όλους μας πού οδήγησε ο διάλογος αυτός και κατά πόσο ακούστηκαν ή συμμετείχαν οι φορείς.
Σήμερα ο επικοινωνιακός Άρης Σπηλιοτόπουλος αποφάσισε να μετατρέψει το Υπουργείο Παιδείας σε ένα χώρο εντυπώσεων με βαρύγδουπες εκφράσεις για “διάλογο από μηδενική βάση, χωρίς προαπαιτούμενα” . Δεν μας είπε όμως τι θα κάνει με τους αντιδραστικούς νόμους της κ. Γιαννάκου για τα Ανώτατα Ιδρύματα, που μια μεγάλη πλειοψηφία της ακαδημαϊκής κοινότητας έχει απορρίψει. Δεν μας είπε τι θα κάνει με το σοβαρό ζήτημα των Κ.Ε.Σ. και τα σοβαρά προβλήματα που έχουν ανακύψει με την ευρωπαϊκή οδηγία για αναγνώριση πτυχίων μαϊμού.
Η Παιδεία είναι το κορυφαίο ζήτημα για την ανάπτυξη μιας κοινωνίας, αποτελεί τον πυλώνα για την ανάπτυξη κάθε κοινωνίας αλλά και προαπαιτούμενο για την Δημοκρατία μας. Δυστυχώς η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τα 5 αυτά χρόνια της διακυβέρνησης της κατάφερε να κάνει την Παιδεία ζήτημα μόνιμης αντιπαράθεσης στην κοινωνία. Κατάφερε να βγάλει στον δρόμο χιλιάδες λαού και να αναζωπυρώσει καταστάσεις της σκοτεινής περιόδου 90-93. Ποίος θα ξεχάσει τις μεγάλες κινητοποιήσεις των δασκάλων, καθηγητών, φοιτητών και μαθητών ενάντια στην πρόθεση για αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος. Ποιος θα ξεχάσει τις μεγάλες απεργίες των δασκάλων και καθηγητών για την συνεχιζόμενη υποβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου. Ποιος θα ξεχάσει τις καταλήψεις των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ ενάντια στην μεταρρύθμιση Γιαννάκου για τον Νόμο Πλαίσιο το 2005 -2006.
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση 2004-... συνδέθηκε με την αστυνομική βία και την καταστολή στους δρόμους της χώρας μας, συνδέθηκε με την αποπνικτική ατμόσφαιρα των δακρυγόνων από τους πραίτορες του κ. Πολύδωρα. Ο διάλογος ήταν διάλογος που άρχισε και τελείωσε με την εκπαιδευτική και πανεπιστημιακή κοινότητα στους δρόμους και τις Δυνάμεις καταστολής σε θέση μάχης.
Σήμερα οι Νόμοι για την Ανώτατη Εκπαίδευση προσπαθούν να εφαρμοστούν. Χιλιάδες φοιτητές αν και δίνουν εξεταστική ακόμα δεν έχουν πάρει τα βιβλία τους. Άρθρα του Νόμου Γιαννάκου για τα ΑΕΙ κρίνονται ακόμα και από το Υπουργείο Παιδείας γραφειοκρατικά και προβληματικά. Η αξιολόγηση αν και έχει ψηφιστεί από το 2004 μόλις άρχισε να εφαρμόζετε σε κάποια Τμήματα. Τα προβλήματα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση φανερά, με την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς με σοβαρές ελλείψεις σε Υποδομές και Προσωπικό. Τα προβλήματα εντείνονται ακόμα περισσότερο με την υποχρηματοδότηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο πρόσφατος προϋπολογισμός κατεβάζει τα ποσοστά για την Παιδεία σε ακόμα χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σήμερα και ύστερα από την μεγάλη μαθητική εξέγερση του Δεκέμβρη η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανοίγει το θέμα της Παιδείας ξανά πάλι με υποσχέσεις για ένα νέο Διάλογο. Το εξεταστικό και η αποσύνδεση του Λυκείου από την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ένα σοβαρό ζήτημα για να αντιμετωπίζετε επικοινωνιακά. Απαιτεί προσεκτικές αναλύσεις και διάλογο με κάθε κομμάτι της εκπαίδευσης και της κοινωνίας ευρύτερα. Απαιτεί διάλογο τόσο με τους εκπαιδευτικούς αλλά και με τους εκπαιδευόμενους. Η νέα αυτή μεταρρύθμιση οφείλει να αφουγκραστεί τις ανάγκες τις νέας γενιάς που διαβάζει, σπουδάζει, αγωνίζεται και ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο. Οφείλει να δώσει νέο όραμα και νέα κατεύθυνση στην εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου